Translate

dinsdag 6 maart 2012

Zaaien

Het zaaien is weer begonnen, mijn favorieten zijn toch wel peulen en erwten, dille, tomaten, pompoen en sla. Die laatste omdat het vooral lekker is en de anderen omdat ze behalve lekker  zijn ook mooi staan in mijn tuin. Gewoon tussen de andere planten, met hun prachtige blaadjes en bloemen. Ik hou van die combinatie en niks georganiseerd, maar laat lekker gaan. Dat is ook deels de opzet van mijn tuin, 'Laat maar lekker gaan' Daarnaast zaai ik natuurlijk lekker veel kruiden; koriander (kun je nooit genoeg hebben) , kervel, citroenmelisse, munt borage, oregano, rucola en basilicum, meestal in mijn mini kas.
Voor Margriet week 10, die nu in de winkel ligt, maakte ik met fotograaf Eric van Lokven een artikel over zaaien op de vensterbank, het balkon de kleine tuin. Hierin staan veel ideeen en tips om te zaaien en te kweken. Lekker eenvoudig, leuk om te doen en lekker.

Zaaien in de vensterbank Margriet 10 2012 fotografie
Eric van Lokven
Het leuke van zaaien is de voldoening, je stop er een zaadje in, geeft het water en licht, en er komt, al snel een plantje uit. Bij groente en kruiden zaaien is het nog veel leuker omdat je het kunt opeten! Zelf gedaan. Zaaien kun je het beste doen in een stek- en zaaigrond, die is lekker los en niet teveel bemest. Daar kunnen jonge zaailingen niet zo goed tegen, teveel mest. Zaaien kun je doen in speciale bakjes maar ook heel goed in plastic groenteschaaltjes of schone yoghurt bekers. Zaai de zaadjes niet te dicht op elkaar, maar zaai op goede afstand van elkaar zodat de zaailingen niet op een kluitje komen te staan. Dan begint het geduldig wachten tot het plantje sterk en stevig is en verspeent kan worden. Let erop niet teveel vertroetelen, niet teveel water en warmte, je moet ze laten knokken zodat ze sterk en stevig worden. Als de zaailingen te dicht op elkaar staan kun je ze uitdunnen. Als de zaailingen twee echte blaadjes hebben verspeen je ze, je haalt dan de jonge zaailing uit de stekgrond en doet ze in een eigen potje met potgrond zodat ze kunnen uitgroeien tot plantjes die naar buiten kunnen of in de koude kas. Wel opletten met de vorst die 's nachts voor verrassingen kan zorgen.

kweekbakjes van groenteschaaltjes



Ik zal de komende weken laten zien hoe alles groeit.  Er zijn naast tuincentra ook een aantal webshops voor zaden en planten:

verspeen de zaailingen 
 Als de plantjes groot genoeg zijn kunnen ze op zichzelf in een bal, zak, tas, blik of in de tuin. Zorg voor voldoende water en licht, maar niet te felle zon.
bakken, blikken en tassen,
 je kunt er groente in zetten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten