Translate

vrijdag 7 maart 2014

Zaaikoorts

Ja, eindelijk maart en dus tijd om te gaan zaaien en uitplanten onder glas. De tweedehands moestuinbakken in mijn nieuwe kleine stadsprojectje-moes32-staan er rommelig en uitgeput bij dus daar zal ik eerst iets aan moeten doen.

Alles wat er niet in hoort haal ik eruit en de bakken vul ik aan met verse tuinaarde die ik vermeng met de compost uit mijn compost wasmand. (zie Compost uit eigen wasmand ) Dat heeft voldoende voeding voor het komende seizoen. Doe dit als het droog weer is, als je in te natte grond gaat spitten en wroeten beschadig je de structuur van de grond. Je kunt de bakken ook aanvullen met moestuingrond.
Ik begin met de veldsla, die staat al in bakken in de koude kas en kan onder glas worden uitgeplant. Radijs kan worden gezaaid onder glas. Zaai het zaad dun in een voorn (een groef die je maakt met bijvoorbeeld een dunne bamboe stok) van ongeveer 1 cm diep en 5 cm uit elkaar.
Ook de vroege doperwten gaan erin, 2-3 cm diep en ik plant maar 1 of 2 rijen. Het duurt nog even voor ze opkomen, maar dat geeft mij nog even de tijd om een goed klimrek te vinden. Zet de hoge planten en groenten altijd op het noorden zodat ze geen zo'n wegnemen van de andere planten.

Ook vroege aardappelen, sjalotten, broccoli, peterselie, uien, kropsla en spinazie kunnen worden gezaaid of gepoot. de laatste twee al zelfs in februari, maar zo een held ben ik niet.


Ik ben benieuwd hoeveel groente ik uit deze bakken kan oogsten, maar eerst maar eens aan de slag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten