Translate

dinsdag 14 mei 2013

Compost uit eigen wasmand.

Tuinieren in de stad is meestal op kleine schaal. Tenzij je een giga tuin of dakterras hebt, heb je niet echt ruimte voor een composthoop van 1x1 meter. Dat is een beetje een ideale maat voor een composthoop. Maar omdat ik natuurlijk ook duurzaam wil omgaan met mijn omgeving, mijn afval en duurzaam wil tuinieren ging ik op zoek naar een methode om op kleine schaal te composteren.
Voor de kleine tuin zijn er dingen als een wormentoren; voor tuin- en keukenafval, waar je een 1/2 kg rode wormen voor koopt, die het afval keurig omzetten in vruchtbare grond. Deze toren kun je gewoon in de bijkeuken zetten of in de schuur, maar ja die heb ik niet. Dan zijn er nog mooie draaiende compostvaten te koop of een bal, dan gaat het proces van composteren sneller. Maar ik zocht een kleine oplossingdie ook niet te duur is in aanschaf en ik probeerde het dus uit in een oude wasmand met deksel. Door de gaten rondom zou genoeg wind en regen moeten komen om het organisch afval te luchten en te drogen en door de bovenkant van de wasmand genoeg gaten voor de regen. Het lukte, en dit jaar vermeng ik de aarde voor de groente voor het eerst met compost uit eigen wasmand.

Er gaat van alles in; bladafval, snij- en snoeiafval en keukenafval zoals aardappelschillen (niet teveel), rauw groente snijafval, verpulverde eierschalen voor de kalk, koffieprut en koffiefilters, theeblaadjes, as uit de vuurpot (niet teveel en goed vermengd). Onkruid kan, maar ik doe dat beperkt. Ook geen gekookt voedsel, brood, koffiepads, papier, visgraten en botjes.
Je kunt er een compostversneller opstrooien zo af en toe om het proces te versnellen. Ik keer de hele composthoop 2x per jaar om op een groot stuk plastic en hussel alles even lekker om. 1x in de lente en 1x in de nazomer.
Nu in de tweede lente is de onderste laag klaar voor gebruik en begint het stapelen weer.




Zo ziet de compost er uit na een half jaar en daarna in de bak is het na een jaar klaar voor de groentebak. Er gaan nu courgettes in en daarna maak ik een wigwam voor de peulen en de erwten. Na ijsheiligen gaan die ook uit de kas in de groentebak. Kijken wat dat gaat doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten